Welkom op mijn weblog. Hier houd ik u graag op de hoogte van mijn campagne. Ik sta open voor uw vragen via de reactiemogelijkheid onderaan de blogs. Zoveel mogelijk zal ik deze via de blogs beantwoorden. Ik vertrouw op uw begrip dat dat in de campagnedrukte niet altijd zal lukken.

zaterdag 8 september 2007

Verbindingen leggen

Veel kiezers die begin 2007 nog op onze partij hebben gestemd, hebben ons teleurgesteld de rug toegekeerd in november van het zelfde jaar. De opdracht aan de hele partij is het vertrouwen van deze kiezers terug te winnen. Cruciaal is dan het versterken van de afdelingen. Het zijn onze mensen in de afdelingen die de verbanden moeten gaan leggen met deze groep keizers.
Versterking van de afdelingen betekent:

  • een herschikking van de financiële middelen van de partij in de richting van gewesten en afdelingen
  • een kritisch evaluatie van het optreden van het partijapparaat
  • het inrichten van krachtige regionale steunpunten

Vergroten van de herkenbaarheid van de lokale PvdA middels:

  • het organiseren van lokale debatten
  • het faciliteren van onze vrijwilligers
  • het inrichten van vaste spreekuren
  • het zichtbaar zijn op de markt
  • versterken van de banden met lokale pers
  • de regelmatige aanwezigheid van landelijke politici

    Als voorzitter zal ik in het eerste jaar tenminste 65 afdelingen bezoeken.
    Voor de afdelingen zal ik een vast telefonisch spreekuur organiseren.

1 opmerking:

Anoniem zei

U heeft mijn belangstelling gewekt als kandidaat- partijvoorzitter. Het spreekt mij aan dat u concrete voorstellen heeft voor het versterken van de partij als leden-organisatie.
Ik ben zelf voorzitter van de afdeling Amsterdam-Binnenstad (én voormalig deelraadslid) en weet uit ervaring hoe hondsmoeilijk het is om met een kleine club actievelingen (deelraadsleden en een paar actieve partijleden in en rond het bestuur) het partijleven levendig en interessant te houden. Al snel ben je al je tijd kwijt met het volgen van de fractie, het voorbereiden van congressen etc. Het organiseren van aansprekende debatten of leuke ledenactiviteiten komt er dan vaak niet van. Ook bij verkiezingscampagnes merk je het: te weinig handjes. Er wordt steeds weer een beroep gedaan op die paar mensen die al zo veel doen (naast hun werk of andere bezigheden) .
Ik zou graag willen dat ik een beroep kon doen op ondersteuning (hulp, handjes, hulp bij uitbreiding van de communicatiemogelijkheden via internet).

Een ander punt is dat er, wanneer je er wél in slaagt een vlammend debat te organiseren of een 'leuke' activiteit (rondvaart langs interessante bouwprojecten, bezoek aan Hermitage, rondleiding door nieuw sportcomplex etc) er nauwelijks leden op af komen. Zodra mensen snappen dat het om een politieke activiteit gaat haken ze af. Hoogstens komt er een enkele mafketel op af ( dat soort figuren worden ook aangetrokken door politieke activiteiten of bijeenkomsten lijkt het soms wel)
Hoe kijkt u hiertegen aan?

Tot slot nog een inhoudelijke vraag: uit uw CV blijkt dat u tot de babyboomgeneratie behoort en u bent werkzaam geweest bij de vakbond. Hoe kijkt u aan tegen het verwijt dat de vakbonden teveel de belangen behartigen van de 'insiders', waardoor nieuwkomers en jongeren er moeilijk tussen komen en de collectieve voorzieningen (pensioenen, uitkeringen etc) voor hen meestal schraler zijn dan voor ouderen?

Ik hoop dat u gelegenheid heeft voor een reactie. Ik wens u veel succes met uw campagne!

Judith de Groot
vz afd Amsterdam-centrum