Welkom op mijn weblog. Hier houd ik u graag op de hoogte van mijn campagne. Ik sta open voor uw vragen via de reactiemogelijkheid onderaan de blogs. Zoveel mogelijk zal ik deze via de blogs beantwoorden. Ik vertrouw op uw begrip dat dat in de campagnedrukte niet altijd zal lukken.

zondag 9 september 2007

Kernpunten van mijn programma



Solidariteit, emancipatie en burgerschap

1. Inhoudelijke vernieuwing:

Herwinnen van de reële kracht van de sociaal democratie:

  • ontwerpen van een sociaal democratische agenda voor de middellange termijn


  • bouw van een sociaal en overtuigend hervormingsprogramma


  • fundamentele heroriëntatie op sociaal democratische uitgangspunten
2. Democratisering van de partij:




  • politiek forum als reëel tegenmacht voor partijbestuur en partijleiding

  • versterken van de afdelingen

  • ontwikkelen van vitale regionale steunpunten

  • zwaartepunt van de zeggenschap binnen de partij naar de regio’s en afdelingen


3. Verbinding leggen met de mensen voor wie wij de politiek zijn ingegaan:





  • strijdbaar en offensief


  • permanente campagne en debat


  • inspirerend en vernieuwend leiderschap


  • oriëntatie op hen waarvoor wij de politiek zijn ingegaan


4.Op weg naar een breuk met de oude cultuur en werkwijzen binnen de PvdA



De PvdA moet:





  • Van binnen naar buiten


  • Van ambtelijk naar dynamisch


  • Van verdedigend naar offensief


  • Van praten naar doen


Van “Den Haag” naar het land

De partij moet grondig op de schop. Methodes, werkwijzen, oriëntaties en verhoudingen dienen aan een scherpe herziening te worden onderworpen. Snelle en daadkrachtige uitvoering van de aanbevelingen van de cie. Vreeman is een levensvoorwaarde voor de PvdA.

Er moet een voorzitter komen die de PvdA terug brengt in de harten van de mensen! Een voorzitter die over het vermogen beschikt de partijorganisatie en -structuur ingrijpend te vernieuwen en de stem van de mensen in het land in de Haagse politiek luid en duidelijk te laten doorklinken.



Na bijna vijftien jaar praten en nota’s schrijven over de noodzakelijke vernieuwing van de partij moet het nu gebeuren. Het is er op of er onder!

“Niet lullen maar poetsen” (Jan Schaefer)
Ad Voerman / september ’07

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Ad,

Ik ben nu ruim 13 jaar actief lid van onze partij en al die tijd wordt er gesproken en vooral veel geschreven over partijvernieuwing etc. In mijn beleving heeft dit in de afgelopen jaren niet geleid tot het herwinnen van de harten van onze kiezers. De laatste verkiezingsuitslagen spreken voor zich.

Ik vind het moeilijk om een keus te maken tussen de kandidaat-voorzittters, omdat iedereen eigenlijk hetzelfde zegt (behalve Jan Pronk) en we dus pas na het congres daadwerkelijk een beoordeling en keuze kunnen maken. Dus moet ik vertrouwen op hetgeen nu vooral tijdens de campagne en de media gezegd wordt.

Wel geef ik je mijn complimenten voor je opmerkingen over het gedrag van Jan Pronk. Met alle respect voor hem, wens ik hem een meer passende positie toe binnen de partij.

Ik heb mijn keuze nog niet gemaakt en wens je veel succes met de campagne. Als je gekozen wordt hoop ik dat je je houdt aan je geplaatste citaat van Jan Schaefer.

Ronald Revenberg
raadslid Zwolle