Welkom op mijn weblog. Hier houd ik u graag op de hoogte van mijn campagne. Ik sta open voor uw vragen via de reactiemogelijkheid onderaan de blogs. Zoveel mogelijk zal ik deze via de blogs beantwoorden. Ik vertrouw op uw begrip dat dat in de campagnedrukte niet altijd zal lukken.

dinsdag 4 september 2007

Democratisering van de partij

Niet voor het eerst spreekt een partij nota kritisch over de relatie van de partijtop met de achterban. De cie. Vreeman doet dat ook en meerderen zijn hem voorgegaan.
Een cruciaal citaat uit “De scherven opgeveegd”: “….klinkt de kritiek dat de politieke koers van de partij te sterk door Den Haag ( de Tweede-Kamerfractie) en Amsterdam ( het Partijbureau ) wordt bepaald en te weinig door de leden.” (pagina 26).

Een oude klacht waar niets mee is gedaan.
Kleine aanpassingen en veel nieuwe nota’s leveren niet op wat nodig is: een waarlijk sociaal democratische beweging!

Wanneer ik voorzitter wordt ga ik de partij democratiseren.
Het huidige politieke forum wordt omgebouwd tot een volwaardig advies orgaan voor partijbestuur en politieke leiding. De Adviesraad Verenigingszaken wordt aan een kritische evaluatie op nut en noodzaak onderworpen.

Het nieuwe Politieke Forum buigt zich uitsluitend over zwaarwegende politieke kwesties. Dat gebeurt in een regime waarbij de afdelingen geraadpleegd worden over de in het geding zijnde onderwerpen. De leden van het Forum zitten er met last en ruggespraak.

De Tweede-Kamerfractie neemt geen beslissingen die op het Politieke forum aan de orde komen alvorens het forum om advies te hebben gevraagd. Belangrijke kwesties die van het partijprogramma afwijken dan wel daarmee wringen worden aan het forum voorgelegd.

Ik kom met nieuwe initiatieven om de permanente campagne te stimuleren. Ik denk daarbij in het bijzonder aan de vele vrijwilligers die permanent campagne moeten voeren. Al degene die geen vertegenwoordigende functie hebben maar wel altijd klaar staan om campagne te voeren en hand- en spandiensten te leveren, verdienen meer aandacht en waardering dan tot nu.

De afdelingen worden uitgedaagd (en daarbij geholpen) twee keer per jaar een publiek debat te organiseren over kwesties die onze kiezers op lokaal niveau bezig houden.

Geen opmerkingen: